جمعه، تیر ۰۱، ۱۳۹۷

بخش دوم چکیده کتاب توسعه ظرفیت یادگیری، چالش مهم مدیران و رهبران

نظر به اهمیت مطالب کتاب «توسعه ظرفیت یادگیری، چالش مهم مدیران و رهبران» ، خلاصه صفحات ۲۴ تا ۳۰ این کتاب آورده می‌شود.
صفحه ۲۴
اگرچه ذهنیت افراد و پیش فرض های ذهنی آنها بسیار اثرگذار بوده و به سختی تغییر می کند اما انسان ها محکوم نیستند که با ذهنیت ثابت زندگی کنند.
رفع موانع تغییر ذهنیت فرد در چرخه دوم یادگیری منوط به وجود قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاصی در فرد است به تغییر در ذهنیت فرد تحت شرایط خاصی اتفاق می افتد.
اگر رهبران سیاسی یک جامعه بر اساس پیش فرض های اشتباه با جامعه در تعامل قرار بگیرند و جامعه را به بحران بکشانند بروز بحران می تواند تکان لازم را برای ایجاد تبدیل به شکاف و باورها و ذهنیت های اشتباه رهبران سیاسی ایجاد کند.
یکی از رهبران سیاسی که در تاریخ معاصر ایران دچار بحران شد محمدرضا پهلوی است ذهنیت‌های اشاره شده  او همراه با قدرت مطلقه امکان ارائه اطلاعات تحلیل‌هایی که اشتباه بودن پیش فرض های ذهنی او را برایش نمایان سازد از بین می برد.
برای او دیر شده بود که فرصت شنیدن نقد و اصلاح نظراتش را داشته باشد، 
زمان برای او گذشته بود که فقط ستایشگران خود را به دور خود جمع نکند، زمان برای گذشته بود که به مجاری گردش اطلاعات و تحلیل های آزاد را در جامعه باز بگذارد تا خود نیز از آن بیاموزد و ذهنیت خود را اصلاح کند.
برای فعال شدن چرخه دوم یادگیری و ایجاد فرصت برای اصلاح ذهنیت‌های اشتباه، فرد باید قابلیت‌هایی را در خود توسعه دهد قابلیت اول آن است که فرد بتواند توضیحات ذهنی خود را تشخیص دهد و  آنها را واقعیات بیرونی نداند.
هر چقدر قدرت و جایگاه فرد در  یک سازمان اجتماعی بیشتر و بالاتر باشد با بطلان فرضیات فردی برای او مشکل تر است به ویژه اگر شیوه مدیریت و رهبری بر آن باشد که خود تکالیف دیگران را مشخص کند.

هیچ نظری موجود نیست: